Poslovna inteligencija – poslovni ili IT izazov

јун 30, 2017 | Poslovna rešenja

Osnov su podaci. Ako imate kvalitetne podatke, imaćete kvalitetne informacije, a posledično i smislenu inteligenciju. O tome smo već pisali u prethodnom blog postu o kvalitetu podataka, a ovo je prirodni nastavak. Velika je zabluda da će se iz «loših» podataka dobiti kvalitetne informacije. Ako u sistem unosite đubre, đubre ćete i dobiti na izlazu. Dakle, poslovna inteligencija je krajnji produkt kvaliteta podataka koji se unose u sistem. Ni manje ni više, ali iz nekog razloga, to se čini ne previše očiglednim.

Podsetimo se, za poslovnu inteligenciju Forrester koristi sledeću definiciju: „Poslovna inteligencija (BI) je skup metodologija, procesa, arhitektura i tehnologija koje transformišu sirove podatke u smislene i korisne informacije koje omogućavaju efikasnije strateške, taktičke i operativne uvide i bolje odlučivanje.

Poslovni izazov ili IT izazov

I jedno i drugo.

Rukovodstvo mora da odluči koje izveštaje želi i koje podatke ti izveštaji treba da sadrže. Neko treba da unese te podatke u sistema (ručno ili automatski, sasvim je svejedno, podaci moraju biti unutra). A IT treba da obezbedi mogućnost da se ti podaci unose, a zatim da se obradom transformišu u željene izveštaje.

Toliko je jednostavno. U teoriji.

U praksi je malo drugačije.

Primena BI sistema podrazumeva dva ključna preduslova: tehničku IT infrastrukturu i organizacionu spremnost. Ako organizacija ne ispunjava jedan od ova dva preduslova BI nema mnogo smisla.

Ovo su samo preduslovi, a kako da znate da ih ispunjavate postavite sebi neka od sledećih pitanja:

  • Da li i bez informatike imam uspostavljene kriterijume i definisane zahteve za izveštajima i podacima koji su mi potrebni?
  • Znam li gde se nalaze podaci koji su mi potrebni?
  • Imam li ustanovljen proces planiranja?
  • Da li imam uspostavljen proces izveštavanja?
  • Ko sve treba da dobija izveštaje i koje?

Ako organizacija nema odgovor na ova pitanja ceo BI sistem neće imati mnogo smisla. Rešenje postoji, ali se mora pažljivo pristupiti celom procesu implementacije. Zašto? Vrlo jednostavno BI nije zamena za izveštavanje. BI je sistem koji kompanijama treba da omogući pored izveštavanja i analitiku, ukrštanje podataka, dinamiku, otkrivanje trendova, pravilnosti, obrazaca i sl.

A u praksi je ovako: Često rukovodstvo ne zna baš koje izveštaje želi, a često ni koje podatke ti izveštaji treba da sadrže, a IT na osnovu toga često ne može da razreši tako postavljen zahtev (čitaj: nejasan). Da se razumemo, ne branimo IT, ali su zahtevi često takvi da im nedostaju ključne komponente.

Dakle, u tom grmu leži zec. Zbog sveobuhvatnosti, kompleksnosti, organizacionih i IT izazova, kvaliteta podataka, kontrole podataka, sistema koji čuva te podatke i sl. većina BI projekata ne doživi svoju punu primenu, već se svede na osnovno izveštavanje. I na taj način se ne koristi pun potencijal alata za BI.

Problem je i u podacima

Podaci dolaze u raznim oblicima. Papir, elektronska dokumentacija, deljeni fajlovi i sl. Zatim imamo poslovne podatke u informacionim sistemima. To su podaci u samim kompanijama. O kvalitetu podataka smo već pisali i šta se može uraditi na tu temu.

Dodatno, postoje i brojni spoljni izvori podataka koji sadrže vredne informacije. Mogućnost kombinovanja internih i eksternih izvora podataka daje pravu moć sistemima za poslovnu inteligenciju. Zbog ogromne količine podataka važno je uskladiti poslovne ciljeve sa izvorima podataka kako bi se izabrali adekvatni podaci. U suprotnom postoji mogućnost da se „izgubite“ u moru podataka. A još kada niste sigurni kakvi vam sve izveštaji trebaju, onda je to pravi put u pakao: „popločan najboljim namerama“.

Šta sve ovo u praksi znači?

Najprostije rečeno na osnovu podataka o kupcima analitika bi mogla da vam za početak pokaže celokupnu istoriju vašeg odnosa s kupcima (šta i kada kupuju, gde se nalaze, kako plaćaju, koliko su likvidni i sl.), a poslovna inteligencija (BI) bi vam mogla pomoći u predviđanju ponašanja vaših kupaca u budućnosti (šta i kada će kupovati, kako će plaćati i sl.) Na taj način, u primeru kupaca, moći ćete u pravom trenutku da napravite specijalnu ponudu kojoj neće moći da odole. A to je tek početak…

Rešenje postoji, srećom

Sa savremenim ERP sistemom, kao što je Pantheon, dobijate za početak način da imate ujednačen unos poslovnih podataka i na taj način ostvarite osnovni kvalitet unetih podataka. Dakle, ne dobijate đubre na ulazu. Pantheon ima ozbiljne mehanizme da tako unete podatke internim pravilima efikasno transformiše u kvalitetne informacije. I od početka je zamišljen sa integrisanom poslovnom inteligencijom na umu. U pitanju je ZEUZ BI sistem koji u sebi sadrži i poslovnu analitiku – mogućnost „ukrštanja podataka“ (ili stručno: multidimenzionalnu analizu – hiper kocke) i lep način predstavljanja podataka kroz digitalne kontrolne table. Na osnovu njih se može brzim pregledom utvrditi ključnih indikatori performansi (naravno one koje ste identifikovali i definisali kao ključne za vašu kompaniju).

Sa sistemom koji je u startu zamišljen sa integrisanim BI sistemom nema, odnosno skoro da nema, skupih i problematičnih implementacija. Vaši podaci su već unutra, a ZEUS „zna“ za njih. Na taj način, vaše je samo da te i takve podatke „pretvorite u dobit“. Nije baš toliko jednostavno, ali uz pravilno ispunjavanje preduslova sa početka teksta, može biti manje bolno.

Poslovna inteligencija: poslovna analitika + digitalne kontrolne table = ZEUS Pantheon BI sistem

untitleddatalabDatalab tim

Simboličnim potpisom želimo da obuhvatimo sve pojedince, zaposlene, saradnike, partnere i korisnike sa kojima svakodnevno učimo, stičemo i razmenjujemo iskustvo, znanje, probleme i rešenja. Bez svih zajednosvega ovoga ne bi bilo. Čitajte nas redovno i javite koje vas teme i informacije zanimaju! Jer danas više nego ikad važi: kad imaš informaciju, imaš moć. Ekipa Datalaba svoje znanje deli s vama! Podelite dalje…

X