, ,

Koje su razlike računovodstva u oblaku naspram tradicionalnog?

1 Aug 2017

 

Poslednjih godina se mnogo čulo o novom, efikasnijem i bržem načinu poslovanja – računovodstvu u Cloudu. No, premda se radi o relativno novom pristupu delatnosti, mnoge kompanije i računovodstvene agencije nisu upoznate sa svim prednostima Cloud poslovanja na našem području.

Svetski trendovi su odavno pokazali da je računovodstvo u Cloudu savremenija i naprednija opcija naspram „on-premise“ sistema, odnosno rešenja instaliranih i postavljenih na lokalni server unutar kompanije. Zašto da kaskamo za svetom?

 

 

Prvo da objasnimo….

 

 

Tradicionalno (on-premise) računovodstvo koristi tradicionalni računovodstveni softver, pod kojim se podrazumeva softver koji je instaliran na računaru nekog preduzeća,  koje ga koristi za vođenje poslovnih knjiga i ostalih administrativnih poslova. Podaci se primarno čuvaju na tim računarima.

 

 

Cloud računovodstvo je računovodstvo kod kojeg se računovodstveni softver, kao i podaci nalaze na udaljenom serveru koji nije u vlasništvu određenog preduzeća. Cloud računovodstveni softver obavlja iste funkcije kao i tradicionalni računovodstveni softver, razlika je jedino u njegovoj lokaciji, mobilnosti i ceni.

 

 

Cloud računovodstveni softver ne zahteva instalaciju i održavanje softvera na pojedinim računarima i serverima preduzeća. Sve je to već urađeno za Vas.

 

 

Glavna razlika je u tome da je Cloud računovodstveni softver “hostovan” na udaljenim serverima i da se poslovni podaci šalju u “Cloud”, gde se obrađuju, čuvaju i odakle ih korisnik može u svakom trenutku “povući nazad”. Dakle, za funkcionisanje cloud računovodstvenog softvera neophodan je internet.

 

 

 A trošak?

Upravo zbog te činjenice se može istaći jedna od razlika koja definitivno zanima sve korisnike poslovnih rešenja.

 

 

Kod „on-premise“ (na licu mesta) računovodstva neophodno je da preduzeće odmah u startu investira u svu neophodnu opremu, uključujući i servere na kojima se čuvaju i obrađuju podaci, zatim uređaje za čuvanje kopija podataka. Visina ulaganja zavisi od funkcionalnosti koje hardver treba da poseduje. Sem toga, početno ulaganje podrazumeva i nabavku licenci za određene softvere (operativni sistem, antivirusne programe i sl.)

 

 

Sa Cloudom je potpuno različito. Za potrebe Cloud računovodstva inicijalni troškovi su dosta niži: nije potrebno nabavljati servere za čuvanje i obradu podataka, uređaje za čuvanje kopija podataka, licence za antivirusne programe. Sem toga, individualni računari na kojima se kreiraju podaci i sa kojih se podaci šalju u “oblak” (tj. udaljeni server) mogu biti slabijih performansi nego kada je u pitanju tradicionalno računovodstvo, a to znači i da su jeftiniji.

 

 

Kupljeni hardver i oprema moraju da se održavaju, što dovodi do nastanka troškova održavanja. Ti troškovi su kod Cloud računovodstva značajno niži, zbog korištenja jeftinijeg hardvera. Sem toga, kod „on-premise“ računovodstva mora se obezbijediti čuvanje podataka, što izaziva nastanak dodatnih troškova.

 

 

Kod Cloud računovodstva plaćaju se troškovi korištenja cloud computing usluga na mesečnom nivou.

 

 

Koliko je sve to sigurno?

Uprostimo i recimo to ovako – Da li je novac koji posedujete sigurniji u Vašem novčaniku ili sefu banke? Sigurni smo da sa razlogom veće količine novca čuvate u banci.

 

 

Poplave, požari, provale, zemljotresi, drugi oblici uništavanja materijalne imovine su realno potencijalne opasnosti za hardver, softver i podatke kod tradicionalnog računovodstva.

 

 

Cloud računovodstveni softveri i podaci se čuvaju daleko od samog preduzeća  na bezbednim serverima koji su pod nadzorom kompanije koja ih čuva, pa su sigurni od mrežnih napada.

 

 

Kraj duge implementacije

Postoje razlozi zašto se uvođenje ERP sistema u neko preduzeće naziva dugim i zahtevnim procesom. Oni koji su uvodili „on-premise“ rešenje su i sami svedoci kolika se priprema i na kraju trud morao uložiti kako bi sistem funkcionisao efikasno. Prilikom uvođenja Cloud-a i dalje postoji implementacija, no ona više nije u tehničkom smislu, već u smislu poslovnog prilagođavanja. Ne morate brinuti o jačini strukture vaše opreme, sve što treba da imate je volja za prilagođavanjem.

 

 

Koliko utrošenog vremena, novih uređaja, frustracija i čekanja je potrebno da se osposobi najefikasniji poslovni softver. Promena uređaja koji nisu odgovarali zahtevima on-premise sistema kao i uloženog vremena radnika.

 

 

S druge strane, kod Cloud računovodstva relativno lako i brzo se može ugovoriti povećanje, ali i smanjenje obima korištenja usluga Cloud computing-a. Sve je online, sve je brzo i jednostavno, a kao što smo već istakli, zahteva mnogo manje naprednu kompjutersku opremu.

 

 

Klik – klik, i eto ga!

S obzirom da su računodstveni podaci, informacije i izveštaji glavni faktori za donošenje brojnih poslovnih odluka ovakva dostupnost podataka daje cloud računovodstvu i jednu dodatnu prednost. Naime, informacioni sistem preduzeća koje posluje na cloud computing-u, omogućava preduzeću da osmisli nove strategije, veću fleksibilnost i mobilnost radne snage. Ali da bi informacioni sistem to omogućio u njemu mora biti integrisano i Cloud računovodstvo.

 

 

Kod tradicionalnog računovodstva da bi se podacima pristupilo van prostorija, preduzeću je neophodna internet veza u bilo koje doba, kao i neprekidan rad servera na kojima se nalaze podaci. Osim toga, neophodno je imati instaliran i odgovarajući softver.

 

Kod Cloud računovodstva podacima se može pristupiti u bilo koje vrijeme i to sa bilo kojim elektronskim uređajem koji koristi neki od web pretraživača (dakle, može se podacima pristupiti i sa mobilnim telefonom, tabletom i sl. bez ograničenja u vezi sa procesorskom snagom mobilnog uređaja).

Uvođenje Cloud računovodstva može da doprinese smanjenju troškova preduzeća i povećanju produktivnosti radnika.

Sve prednosti koje smo naveli mogu se najbolje iskoristiti samo ukoliko je informacioni sistem preduzeća zasnovan na cloud computing-u. S druge strane, Cloud rješenja u Srbiji prate regionalne pa čak i svetske standarde. Ovaj disbalans razvoja Clouda naspram korištenosti uglavnom je rezultat nedovoljnog opšteg poznavanja ove tehnologije, neupućenosti u prednosti ovakvog poslovanja, kao i neopravdanog straha od promena. U ovom slučaju pozitivnih.

Ne zaboravite, lako se navići na dobro!

 

Dodatni tekstovi za čitanje o poređenju Cloud poslovanja naspram tradicionalnog

 

Cloud ERP vs On-Premise ERP

A balanced view of TCO: cloud vs. on-premises

On-premises vs. hosted cloud UC: Comparison chart

 

untitleddatalabDatalab tim

Simboličnim potpisom želimo da obuhvatimo sve pojedince, zaposlene, saradnike, partnere i korisnike sa kojima svakodnevno učimo, stičemo i razmenjujemo iskustvo, znanje, probleme i rešenja. Bez svih zajedno svega ovoga ne bi bilo. Čitajte nas redovno i javite koje vas teme i informacije zanimaju! Jer danas više nego ikad važi: kad imaš informaciju, imaš moć. Ekipa Datalaba svoje znanje deli s vama! Podelite dalje…

Ne propustite korisne novosti i savete

Ukoliko želite da primate novosti sa korisnim biznis sadržajima iz naše baze znanja, molimo vas da popunite obrazac.

X