Kako sistem upravljanja zalihama vodi do veće profitabilnosti

21 Apr 2023

Ne postoji ništa što kupca više frustrira od naručivanja putem interneta i saznanja da ono što želi nema na zalihama. Trgovci mogu izgubiti gotovo polovinu planiranih kupovina kada kupci naiđu na slučaj lošeg upravljanja zalihama. Kupovine od kojih se odustane mogu predstavljati oko 4% ukupne prodaje uobičajenog trgovca.

Upravljanje zalihama je više od pukog saznanja koliko nečega imate na policama; radi se o praćenju i organiziranju robe i materijala od dobavljača preko procesa proizvodnje pa sve do kupaca.

Neadekvatno upravljanje zalihama ima izravan uticaj na loše korisničko iskustvo. Bez razumevanja zaliha i njihovog statusa u stvarnom vremenu, preduzeće ne može efikasno  planirati i ispunjavati narudžbine kupaca, što baca loše svetlo na organizaciju. Ovo istovremeno troši puno vremena i novca na neplansku proizvodnju ili novu nabavku.

Različiti izveštaji pokazuju da čak 43% malih preduzeća ručno prati zalihe ili ih uopšte ne prati. Jeste li sigurni da je ovakvo upravljanje zalihama efikasno?

Možda se na početku svog poslovnog puta možete lako snalaziti s ručnim popisivanjem zaliha ali kako preduzeće raste, tako raste i kompleksnost zaliha te nekontrolisanjem stvarne količine možete naštetiti preduzeću i kočiti njegov rast.

Kompanije koje se oslanjaju na ručne postupke popisivanja zaliha suočavaju se s:

  • nepreciznom i dugotrajnom inventurom
  • neefikasnim upravljanjem zalihama, što rezultira viškom proizvoda na jednom mjestu i praznim zalihama na drugom
  • nepreciznim planiranjem i puštanjem proizvoda u promet, što rezultira otpisom viškova
  • nepotrebnim radnjama koje povećavaju trošak prodate robe;
  • nedostatkom zaliha što dovodi do gubitka kupaca koji odlaze konkurentima;
  • nemogućnosti praćenja proizvoda od dobavljača do narudžbe kupca.

Automatsko upravljanje zalihama pomoću softvera

Automatizovanje ručnih procesa vezanih uz upravljanje zalihama i uvid u bolje predviđanje i korišćenje zaliha poboljšava upravljanje zalihama u četiri područja:

 

  1. Poslovanje na više lokacija

Ako skladištite i prodajete proizvode na više lokacija, neophodno je imati pregled zaliha na svim nivoima organizacije. Na taj način optimizujete korišćenje zaliha i dostavljate proizvode kupcima na najbrži i najprofitabilniji način. Softver za upravljanje zalihama omogućava postavljanje unaprijed definisanih parametara kao što su dostupnost i lokacija proizvoda. Dakle, prilikom narudžbine više različitih proizvoda, sistem narudžbinu šalje na mesto gdje su dostupni svi proizvodi iz narudžbine kupca, čime se eliminiše višestruka isporuka za jednu narudžbinu i smanjuju troškovi dostave. Softver za upravljanje zalihama takođe može pomoći u povećanju obima prodaje.

Uvidom u inventar na svim lokacijama, možete proaktivno pratiti količine zaliha i prodavati tako da po potrebi prenosite zalihe između lokacija, osiguravajući dostupnost robe i smanjujući zastarele zalihe. Saradnici u prodaji takođe imaju uvid u dostupnost zaliha, pa se ne susreću sa situacijama da ponude proizvod kog više nema na zalihi. Prodati proizvodi se automatski evidentiraju, što omogućava pregled stanja narudžbina (otvorene narudžbine, slobodne zalihe – brzi pregled zaliha).

 

  1. Obnavljanje zaliha

Zadovoljstvo kupaca i profitabilnost umnogome zavise o održavanju prave količine zaliha za ispunjavanje predviđenih narudžbi, a višak zaliha mora biti sveden na minimum. Preduzeća moraju uzeti u obzir fluktuacije u potražnji, sezonalnosti, logistiku lanca snabdebvanja i prirodni životni ciklus proizvoda. Ukoliko zaliha nije dovoljna za pokriće narudžbine, možemo izvršiti automatsko generisanje porudžbine prema dobavljačima uzimajući u obzir stanje zaliha.

Upravljanje zalihama s PANTHEON-om osigurava popunjavanje zaliha na temelju potražnje, prosečnog vremena isporuke i broja dana isporuke te trenutnih podataka o zalihama. Sistem vas tako automatski upozorava da se radni nalozi mogu slati kupcu na izvršenje.

 

  1. Poštovanje životnog ciklus proizvoda

Pri upravljanju zalihama mora se voditi računa i o životnom ciklusu proizvoda, jer nakon određenog vremena interes na tržištu za svaki proizvod opada i tada se zalihe za njega moraju uskladiti ili se proizvod čak može prekinuto. Uzimajući u obzir životni ciklus, svake godine moramo odrediti maksimalne zalihe proizvoda, čime se olakšava rad planera zaliha i izbegavaju prekomerne zalihe. Uneseni podaci o planiranju maksimalnih zaliha proizvoda imaju vrlo snažan uticaj na planiranje proizvodnje i narudžbine dobavljača. Tako jednostavnim ispisom trenutnih zaliha i podataka o maksimalnim i minimalnim zalihama možete izraditi nedeljne planove i proveriti imate li na zalihama sve potrebne materijale za ispunjenje plana proizvodnje.

 

  1. Praćenje kroz životni ciklus proizvoda

Preduzećima je potrebna mogućnost praćenja proizvoda tokom celog životnog ciklusa, jer to omogućuje veću efikasnost i bolju iskoristivost zaliha. Ručno praćenje i povezivanje od dobavljača do krajnjeg kupca gotovo je nemoguća misija jer postoji mnogo podataka koje treba uzeti u obzir. Korišćenjem praćenja serija za upravljanje materijalnim operacijama, lako povezujemo gotove proizvode sa sirovinama i dobavljačima s jedne strane, te s narudžbinama i evidencijom kupaca s druge strane. To svima uključenima daje punu vidljivost celog životnog ciklusa svakog proizvoda, zajedno s detaljnim informacijama (npr. datum proizvodnje) tako da možete prvo iskoristiti starije proizvode, smanjujući otpad i osiguravajući da se zalihe koriste na najefikasniji način.

Kompanije koje koriste PANTHEON modul za materijalno poslovanje bolje razumeju zalihe i način njihove distribucije. Stoga se mogu pouzdano osloniti na proizvodni model vođen potražnjom, držati manje zaliha i time smanjiti režijske troškove povezane sa skladištenjem. Sve to na kraju unapređuje poslovanje i povećava profitabilnost kompanije.

Ne propustite korisne novosti i savete

Ukoliko želite da primate novosti sa korisnim biznis sadržajima iz naše baze znanja, molimo vas da popunite obrazac.

X