,

Mobilno poslovanje i digitalna komunikacija

7 Apr 2021

Mobilno poslovanje postaje sve značajnije prilikom zadovoljavanju potreba savremenih kupaca. U uslovima pandemije, primena raznovrsnih mobilnih aplikacija pokazala se izuzetno uspešnim načinom digitalne komunikacije sa lojalnim kupcima. Ovo je samo jedan od primera zašto savremeni način komunikacije sa kupcima zahteva ulaganja u razvoj digitalnih distribucionih kanala. Da li će preduzeće unaprediti sopstveno poslovanje primenom mobilnih aplikacija, zavisi prvenstveno od izabrane digitalne strategije.

Šta je beacon tehnologija?

Beacon tehnologija (engl. beacon: svetionik) je mali, bežični, uređaj koji uzastopno odašiljava signal koji mogu prepoznati drugi ‘pametni’ uređaji npr. mobilni telefoni. Beacon šalje radio signal koji se sastoji od kombinacije slova i brojeva, a emituje ga svaku desetinu sekunde. Mogućnosti korišćenja beacon tehnologije su brojne, a najznačajnije su u: maloprodaji, turizmu, ugostiteljstvu i drugim delatnostima. Mobilne aplikacije koje koriste beacon tehnologiju omogućavaju da se kupci obaveste o posebnoj ponudi, pri čemu aplikacija može automatski pokrenuti obaveštenje, kako bi se privukla pažnja kupaca i izvršila prodaja. Ova tehnologija se koristi i za praćenje ponašanja kupaca, pomaže u analizi preferencija kupaca, analizi interakcije između korisnika beacona i aplikacije, identifikovanju učestalih problema itd., a kada korisnikov uređaj izađe iz dosega signala, kupci će automatski biti upozoreni o tome. Glavna prednost beacon tehnologije je poboljšanje korisničkog iskustva.

Trendovi digitalne komunikacije

Marketinški stručnjaci najavljuju: ‘Budućnost je mobilna – i već je ovde.’ Osiguranje jedinstvenog korisničkog iskustva aktuelno je i u vreme pandemije, bez obzira da li se radi o zadržavanju lojalnih kupaca ili pridobijanju ‘novih’ kupaca. Da bi se osiguralo pozitivno korisničko iskustvo neophodno je ‘bolje’ poznavanje jedinstvenih potreba kupaca i uvažavanje njihovih potreba. Ovo se može postići primenom raznovrsnih mobilnih platformi za razmenu interaktivnih poruka sa kupcima, kako bi se izgradili i/ili zadržali dugoročni odnosi sa (lojalnim) kupcima. Kupci cene lične interakcije i dopada im se kvalitet razgovora, a interaktivne i personalizovane poruke putem mobilnih aplikacija odličan su način digitalne komunikacije. Glavni zadatak savremenih marketing menadžera je da prepoznaju na kojim mobilnim platformama su njihovi kupci i da pronađu način kako da ih dosegnu, kako bi kvalitetnije upoznali i zadovoljili njihove potrošačke potrebe.

Prednosti mobilnog oglašavanja

Preuzimanje mobilnih aplikacija od strane korisnika ‘pametnih’ uređaja je u stalnom porastu. Mobilni uređaj obično koristi samo jedna osoba, a aplikacije na tom uređaju u velikoj meri zavise od životnog stila i svakodnevnih (potrošačkih) navika vlasnika uređaja. Rastući trend preuzimanja aplikacija i korišćenja mobilnih uređaja omogućava oglašivačima da precizno dosegnu svoje ciljno tržište. Putem aplikacije oglašivači mogu analizirati način korišćenja mobilnog uređaja, a zatim izvršiti prilagođavanje različitih oblika promotivnih sadržaja konkretnim potrebama vlasnika uređaja.

Brojne su prednosti mobilnog oglašavanja, a najznačajnije su: veći doseg ciljnog tržišta, angažman korisnika ‘u pokretu’, personalizovana poruka, direktna komunikacija, veća stopa upita i dvosmerna komunikacija između prodavca i kupca u stvarnom vremenu. Kreiranjem dodatne vrednosti za lojalne kupce  mogu se učvrstiti odnosi sa kupcima i izgraditi njihova ‘veća’ povezanost sa brendom.

Mobilna trgovina i unapređenje prodaje

Aplikacije imaju sve značajniju ulogu u trenutnom i budućem uspehu mobilne trgovine. Na globalnom tržištu se predviđa da će, u 2021. godini, cca 80% ukupne prodaje putem e-trgovine biti vršeno uz pomoć mobilnih uređaja (aplikacija). Ukoliko žele da unaprede svoje poslovanje, tržišni lideri na domaćem tržištu ne smeju zanemariti globalne trendove. Ulaganje u aplikacije za mobilnu trgovinu preduzeće vrši prvenstveno kako bi ostalo konkurentno na digitalnom tržištu, koje je bez granica, i na kojem globalni lideri (npr. Amazon) definišu ‘nove’ načine komunikacije sa kupcima. Takođe, mobilne aplikacije se sve više koriste za povećanje prihoda. Najznačajnija prednost primene mobilnih aplikacija za povećanje prodaje je da se kupci ne moraju dodatno angažovagti, kao što je to u slučaju kupovine u konvecionalnoj trgovini (npr. obilazak radnju i potraga za proizvodom).

Inovacije u mobilnom plaćanju

Inovacije u fintech industriji su brojne, što se u značajnoj meri odražava i na stepen inovacija u mobilnom plaćanju, zato je veoma važno da mobilna i e-trgovina prate najnovije trendove u ovoj oblasti. Beskontaktna plaćanja i mobilni novčanici samo su neki od oblika inovativnih mobilnih plaćanja. Na domaćem tržištu, osim m-banking usluga,  sve je više različitih mobilnih aplikacija koje se mogu koristiti za praktičnije i jednostavnije online kupovine i plaćanja. Da li će preduzeće implementirati neke od dostupnih oblika mobilnog plaćanja u svom poslovanju, zavisi prvenstveno od stepena digitalne pismenosti donosilaca strateških odluka.

Zaključak

Digitalna komunikacija nikada nije bila istovremeno toliko jednostavna, ali i kompleksna, kao što je to danas. Savremeni kupci, zahvaljujući mobilnim aplikacijama, u mogućnosti su da ‘u pokretu’ zadovoljavaju svoje potrošačke potrebe, komunicirajući sa prodavcima u stvarnom vremenu.

Bez obzira da li se mobilno poslovanje prvenstveno koristi za unapređenje konvencionalne maloprodaje, kao ‘novi’  digitalni distribucijski kanal ili alternativni način digitalne komunikacije u uslovima pandemije, zajednička odrednica primene mobilnih tehnologija je unapređenje jedinstvenog korisničkog iskustva, sa ciljem kvalitetnijeg zadovoljavanja tržišnih potreba ciljnog segmenta kupaca.

Personalizovana, interaktivna i direktna digitalna komunikacija sa (lojalnim) kupcima, mobilno oglašavanje, m-trgovina i m-plaćenje suština su mobilnog poslovanja i nezaobilazan način zadovoljavanja savremenih potrošačkih potreba u 21. veku.

Ne propustite korisne novosti i savete

Ukoliko želite da primate novosti sa korisnim biznis sadržajima iz naše baze znanja, molimo vas da popunite obrazac.

X