5 ključnih poslovnih kriterijuma za izbor ERP rešenja

сеп 22, 2016 | Poslovna rešenja

U svojoj knjizi Paradoks izbora autor Bari Švarc navodi da je problem izbora standardni problem savremenog društva kada je izbor preveliki. Tu tvrdnju potkrepljuje obimnim istraživanjem. Tvrdi da ako je broj opcija veći od 4 izbor predstavlja problem. Obilje izbora, suprotno onome što bi inače pomislili, nas ne čini srećnijim niti zadovoljnijim. Naprotiv, čini nas paraliziranim i frustriranim. Razlog je jednostavan: strah da se ne pogreši, da se ne napravi loš izbor.

Kako na tržištu poslovnog softvera u regionu posluje preko nekoliko stotina ponuđača poslovnog softvera jasno je da izbor postaje ozbiljan problem. I to ne samo kao tehnička kategorija već i, kako autor knjige navodi psihološka kategorija.

Šta možemo da uradimo kako bi ovo olakšali? Da li postoje neke prečice koje operativno možemo primeniti kako bi nam ovaj posao bio jednostavniji?

Mi mislimo da postoji i iz našeg iskustva podelićemo sa vama prečice koje nama i našim korisnicima pomažu kada biramo poslovni softver.

Top 5 kriterijuma za izbor ERP rešenja

#1: Podrška lokalnog partnera

Koliko je podrška važna uverili su se svi oni kojima je zatrebala. I zaista dokle god vam podrška ne treba, kvalitet podrške nije od značaja, ali ako ste ikada čekali dugo slušajući automatizovanu melodiju iz govornog automata tada smo poprilično sigurni da znate o čemu govorimo.

Podrška je najvažniji kriterijum. Vrlo jednostavno, softver ćete nabaviti, platiti, implementirati i to je to. Kada počnete zaista da ga koristite videćete da kvalitet podrške može da znači različite stvari za različite ljude.

E sad, neko bi rekao «a šta će mi podrška» kada naučim da radim u programu. Razmislite. Firme rastu, razvijaju se, menjaju strateško usmerenje, uvode nove proizvoda i usluge, angažuju nove ljude i sl.

Poslovni softver ERP kategorije je zamišljen kao alat koji pomaže u radu i prati poslovne procese i sve uzgred, jasno je da će za sve gore navedene aktivnosti trebati podrška.

#2 Praćenje performansi sistema od strane proizvođača

Šta ovo u suštini znači? Ovako napisano deluje prilično maglovito i nejasno. U suštini je lako za razumevanje, ako uporedite performanse softvera sa npr. automobilima. Svake godine, proizvođač automobila izbaci novi model sa unapređenim performansama. Kako znaju šta treba da unaprede? Znaju tako što prate i testiraju performanse svojih proizvoda kako u realnom tako i u testnom okruženju.

Nije svaki put pogodak u centar, ali postepenim nadogradnjama automobili danas nimalo ne liče na one od pre samo nekoliko godina. Tu su računari, automatska kontrola proklizavanja, ravnomerna distribucija sile kočenja i druge raznorazne pametne stvarčice koje proizvođači ugrađuju, a koje su rezultat upravo praćenja performansi.

Vratimo se nazad na softver. Sa softverom je značajno bolje! Zato što, ako kupite automobil i proizvođač u sledećoj verziji napravi značajna poboljšanja performansi vi nećete automatski dobiti novi auto (ko zna možda u budućnosti Auto as a Servis, ali to je već previše A J AaaS) već ćete morati da kupite novi. Sa softverom je situacija značajno bolja. Jednostavno, nadogradite softver i imate najnoviju verziju. Sa svim unapređenjima koja su se u međuvremenu pojavila. Zgodno zar ne?

#3 Mogućnost sistema da zadovolji  poslovne potrebe

ERP sistemi se kupuju kako bi pomogli, podržali i unapredili poslovanje. Zbog toga je ovaj kriterijum veoma važan. Ma koliko moćan, ako nije u stanju da se prilagodi ili pomogne unapređenju vašeg poslovanja, ERP sistem je bezvredan za kompaniju.

Već smo pomenuli da se svaka kompanija razvija i raste vremenom. To znači da softver treba da omogući ako ne sve onda bar prve tri stavke sa ove liste:

  • Fleksibilan i prilagodljiv sistem za izveštavanje
  • Podršku za širok dijapazon poslovnih procesa
  • Podršku za planiranje – jer inače nije ERP J
  • Mogućnosti proširenja internim ili eksternim alatima

I to nije sve. Poslovni softver je alat koji kompanija nabavlja na duže staze. To nije jednokratna operacija. Ako u startu ne promislite dobro i ako bar ne pokušate da predvidite svoje poslovne potrebe u narednim godinama, postoji velika verovatnoća da rešenje koje je «taman» danas, sutra postane tesno. Imali ste slična iskustva sa kupovinom svečanih odela, zar ne?

#4 Potencijal kontinuiranog razvoja rešenja

Ovde se zapravo govori o snazi softverske kompanije da kontinuirano unapređuje svoje proizvode. O kojoj snazi govorimo? Vrlo jednostavno, govorimo o snazi softverske kompanije koja se meri njenim finansijskim rezultatom (ima li dovoljno prihoda i profita), brojem ljudi u razvoju i podršci, kao i trendovima kroz vreme. Danas je ove parametre relativno lako «ispitati» jer postoje javne biblioteke podataka u kojima su ovi podaci dostupni. Dodano, pojedine kompanije posluju na berzi (da tu spada i Datalab) te samim tim postoje javno dostupni godišnji izveštaji o poslovanju.

Zašto je ovo važno za korisnike? Vrlo je jednostavno snaga firme omogućava dalji razvoj i unapređenje kako firme, tako i proizvoda. A unapređenje proizvoda je od velikog značaja za krajnje korisnike. Jasno je da i danas imamo na tržištu kompanije koje i dalje tvrde da «nema ničeg kao što su DOS rešenja», ali budimo realni da li biste danas radije izabrali Yuga ili solidnog Pasata (ne mora čak da bude ni najnoviji model)?

#5 Cena ERP sistema

Poslednje, ali ne manje važno jeste cena. Ali kada govorimo o ceni nije samo pitanje inicijalne cene, odnosno koliko će me ERP koštati u startu. Pitanje je ukupnih troškova instalacije, korišćenja i održavanja poslovnog softvera (eng. skr. TCO – Total Cost of Ownership).

Savet: uvek izračunajte (ili bar pokušajte) koliko će vas softver koštati na period od 3, 5 i više godina.

Imajte na umu, softverske licence su samo jedan od parametara za formiranje cene poslovnog softvera. Implementacija poslovnog softver je druga stavka za koju se često «hvatamo». I ona najčešće nije od značaja. Šta onda jeste?

Dugoročni trošak podrške i novih verzija. Licence ćete kupiti i to je završeno. ERP ćete implementirati inicijalno i to je gotovo. Sve ostalo spada u podršku posle implementacije. Bilo da je to jednostavn zahtev za tehničku podršku, u smislu «a kako da uradim ovo ili ono» ili «gde da kliknem da dobijem ovaj ili onaj izveštaj, te sve do mini projekata koji podrazumevaju mini-implementaciju konkretnog proširenja ERP rešenja u okvirima želje za proširenje osnovne funkcionalnosti nekim novim poslovnim procesom.

Primera je bezbroj, a obim ovog teksta nas sprečava da ih obradimo sve. Ipak, imajte na umu da za sva ostala pitanja stojimo na raspolaganju.

Nabrojali smo 5 ključnih poslovnih parametara, po našem mišljenju i iz našeg iskustva. To svakako ne znači da su to svi kriterijumi. Podsetićemo vas na još neke koje svakako mislimo da su značajna, ali ne spadaju u top 5 po našem mišljenju.

  • Kvalitetna dokumentacija
  • Funkcionalnost sistema
  • Jednostavnost korišćenja
  • Jednostavnost implementacije novog sistema
  • Mogućnost sistema da radi sa postojećom opremom

Nadamo se da smo bar malo doprineli razumevanju ove složene problematike i da će vam informacije iz ovog teksta pomoći na putu do uspeha!

Za kraj pogledajte predavanje Barija Švarca na temu Paradoksa izbora koji smo pronašli za vas:

Koje biste vi kriterijume dodali ili izbacili? Podelite sa nama iskustva i napravićemo poseban blog post o tome!

6 + 10 =

untitleddatalabDatalab tim

Simboličnim potpisom želimo da obuhvatimo sve pojedince, zaposlene, saradnike, partnere i korisnike sa kojima svakodnevno učimo, stičemo i razmenjujemo iskustvo, znanje, probleme i rešenja. Bez svih zajednosvega ovoga ne bi bilo. Čitajte nas redovno i javite koje vas teme i informacije zanimaju! Jer danas više nego ikad važi: kad imaš informaciju, imaš moć. Ekipa Datalaba svoje znanje deli s vama! Podelite dalje…

X